Chelsea Flower Show – blomstrende big business

Design og fantastisk beplantning kjennetegner en showhage på Chelsea Flower Show. Alle foto: Jorunn Amdal

Sist oppdatert 22. mai 2018

Chelsea Flower Show er verdens mest prestisjefylte hagemesse. Her, blant blomster, design og eksklusive produkter, er det ikke vanskelig å forstå at hage er milliardindustri i Storbritannia.

Av Jorunn Amdal, hagejournalist
Fuglebad Chelsea Flower Show foto

Ønsker du å bestille et håndlaget fuglebad i luksusklassen, er Chelsea Flower Show stedet.

For mange av Storbritannias 27 millioner hageeiere, pluss hageelskere fra hele verden, er Chelsea Flower Show årets høydepunkt. Her, innenfor de høye gjerdene som omkranser veteransykehuset Royal Hospital midt i Londons elegante Chelsea, får de oppleve hagekunst på aller høyeste nivå.

Arrangøren, The Royal Horticultural Society, RHS, har lagt lista så høyt at Chelsea Flower Show blir regnet for å være den beste og mest prestisjefylte hagemessen i verden.

For det er en messe, alle blomster og utstillingshager til tross. Verdens mest dekorative messe kanskje, men i bunn og grunn handler det om penger – store penger. Men lite av det synes i denne hektiske uka i slutten av mai. Dette er ikke stedet for vulgær blafring med sedler eller kredittkort.

160.000 besøkende

Chelsea Flower Show varer i fem hektiske maidager. Årets messe åpnet 22. mai. De to første dagene er forbeholdt RHS’ egne medlemmer, mens billetter for resten av uka kan kjøpes av alle. Men det er ingen billig fornøyelse. Heldagsbilletten koster i år 105 pund, drøyt 1100 kroner.

Kunstgress- giraff - utstilling Chelsea Flower show foto

Grønn giraff? Kampen om oppmerksomheten er stor, men utstillingen til kunstgressfirmaet EasyGrass er umulig å overse.

Men de høye billettprisene skremmer ikke folk fra å strømme til utstillingsområdet. I løpet av messedagene vil rundt 160.000 personer komme for å beundre de flotte hagene, blomsterutstillingene, handle hagerelaterte produkter og ikke minst kose seg med Pimms, champagne eller bare en kopp te.

Chelsea Flower Show er et stort arrangement. Rundt 500 utstillere fra hele verden kommer hit for markedsføre varene sine. Et fellestrekk er at de hører hjemme i den mer eksklusive delen av skalaen. Men det foregår ikke noe kjøp og salg. Her nøyer en seg med å notere bestillinger. Enkelt kjøp og salg foregår bare i handlegata, der en kan kjøpe mindre ting som hansker, frø, støvler og hagepynt.

Svensk tre berget gullet

Inne i det kjempestore teltet midt på utstillingsområdet stiller gartneriene ut plantene sine. I og med at det ikke er lov å selge planter, får gartneriene betalt for å stille ut. Ellers hadde få av dem hatt råd til å bruke penger og ikke minst tid i den travle vårsesongen på å stulle og stelle for planter som må være perfekte når de skal stilles ut på Chelsea.

For i likhet med alle showhagene, store som små, bli gartneriene juryert. Avhengig av poengsum blir utstillingene tildelt gull, silver-gilt, sølv eller bronse. For en hagedesigner er en gullmedalje på Chelsea gull verdt. For en helt ny designer kan sølv være ok, men bronse er ingenting en ambisiøs designer vil ha på CV-en sin.

Perfeksjon er det som kjennetegner en showhage på Chelsea. For å oppnå gull, må design, planting og utførelse være perfekt. Et tre, som er mindre utsprunget enn det som var beskrevet i søknaden, gir trekk.

Det var derfor den svenske hagedesigneren Ulf Nordfjell fikk et tre gravet opp i Sverige, sendt over med SAS, og plantet i siste liten da han oppdaget at ingen av de mange trærne han hadde til rådighet var akkurat passe utsprunget. Og det svenske treet berget gullet.

Showhage dronningen jubileet 2012 Chelsea Flower Show foto

Dronning Elizabeth fikk sin egen showhage til diamantjubileet i 2012.

Brexit-usikkerhet

Perfeksjon på dette nivået koster penger. En stor utstillingshage koster vanligvis et sted mellom 4 og 5 millioner kroner. Det betyr at designerne trenger sponsorer.

Usikkerheten etter brexit-avstemmingen i 2016, gjorde det vanskeligere for designerne å skaffe seg sponsormidler. På fjorårets messe var derfor en del av arealet som vanligvis er satt av til utstillingshager, brukt til å lage hager som hyllet BBC Radio 2s 50 års-jubileum. Her hadde kjente radiopersonligheter fått laget en lyttehage, en nyttehage og en blomsterhage.

Dagen før den offisielle åpningen er Press Day. Da kommer pressefolk fra hele verden, tv-selskaper og ikke minst kjendiser. Å bli invitert som gjest av en utstiller er populært, særlig om det også inkluderer champagnelunsj i en av de elegante paviljongene.

Kjendistreff

Hagekjendiser er selvfølgelig på gjestelista, om de ikke er på jobb for tv-stasjonene da.

Helena Bonham Carter og Bill Nighy på Chelsea Flower Show. foto

Kjendiser er også glade i Chelsea Flower Show og er gjerne å se på Press Day. Her skuespillerne Helena Bonham Carter og Bill Nighy.

Men også A-kjendiser som Ringo Starr, Johanna Lumley, Bill Nighy, Helena Bonham Carter og ikke minst Helen Mirren, er gjerne å se på Press Day. Og for at pressen ikke skal gå glipp av kjendisene, er det på presserommet satt opp en liste over kjente fjes som er ventet og hvem de skal besøke.

Om ettermiddagen blir presse og gjester kastet for ut for å gjøre klart til den største kjendisen av dem alle: Dronningen. Dronning Elizabeth har bare gått glipp av fem utstillinger siden hun ble dronning i 1952. I forbindelse med hennes diamantjubileum i 2012, 60 år på tronen, var en av de store showhagene tilegnet henne.

Fakta

Kunst på Chelsa Flower Show foto

Ingen hage uten et kunstverk eller to. Forskjellen på Chelsea FS og andre messer, er kvaliteten på kunstverkene.

  • Det første RHS-showet ble holdt i 1804 og ble kalt The Great Spring Show. Det ble holdt i Kensington, London. Mellom 1888 og 1911 ble det holdt i Temple Gardens.
  • I 1913 ble det flyttet til parken ved Royal Hospital i Chelsea, der det fortsatt er.
  • Chelsea Flower Show er holdt hvert år siden starten, med noen få unntak i krigsårene under 1. og 2. verdenskrig. Arrangør er alltid RHS – Royal Horticultural Society.
  • Utstillingen bygges opp fra grunnen hvert år. I løpet av 33 dager bygger et mannskap på 800 opp hele utstillingsområdet, showhagene inkludert. Når messen er avsluttet, rigges alt ned igjen.
  • Utstillingsområdet er på 45 mål. The Great Pavilion, der gartneriene stiller ut blomstene sine, måler 12 000 kvadratmeter.
  • Det er satt et tak på 160 000 besøkende i løpet av de fem dagene utstillingen varer.

Jorunn Amdal er journalist i Norsk Hagetidend og har dekket Chelsea Flower Show i en årrekke.